12 Februari 2011

Isu Valentine Day


Kenyataan Ustazah Siti Nor Bahyah tentang sambutan Valentine Day telah mencetuskan kontrovesi. Kenyataannya,“Maksiat, disko, 'couple-couple', bersunyi-sunyian, inilah tradisi bagi masyarakat yang beragama Kristian." telah mendapat tentangan dan bantahan dari pelbagai pihak termasuk Pemuda majlis gereja-gereja Malaysia (Pemuda CCM) dan Parti MCA.

Siti Nor Bahyah didakwa telah berkata demikian melalui satu rancangan yang membincangkan hukum sambutan Hari Valentine melalui sebuah televisyen tempatan sebelum ini.

Bagi pendapat saya, masaalah berkaitan sambutan Valentine Day ni berpunca dari kurang kesefahaman antara agama di negara kita. ramai pengganut agama lain tidak faham tentang adat resam, budaya majoriti rakyat Malaysia. Nak ingat kekasih bukan tak boleh tapi biarlah dengan cara yang betul dan tidak melanggar batasan agama. Boleh raikan kekasih setiap hari bukan pada tarikh-tarikh tertentu sahaja, bukan dengan cara bermaksiat

Setiap larangan dalam Islam mesti ada sebabnya. kalau dibiarkan pasangan bujang Islam menyambutnya pasti ramai lagi bayi yang dilahirkan akan dibuang.
Kesimpulannya, Hari Valentine Day perlu dihapuskan dalam 'kalendar' rakyat Malaysia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan